Siti Nordiana Sak1t Tek4k, Guru Vokal Nak Menang1s Tonton Rakaman AJL36… Cikgu Shafi Kesan Banyak Masal4h ‘Pitch1ng’

APA yang berlaku terhadap Siti Nordiana di pentas Anugerah Juara Lagu ke-36 (AJL36) Ahad lalu agak mengecew4kan pem1nat yang mengharapkan penyanyi itu memberikan saingan hebat daripada segi vokal.

Rata-rata tidak percaya penyanyi senior seperti Siti Nordiana, 38, gag4l mengawal teknik nyanyian dengan baik ketika menyanyikan lagu Angk4ra.

Kegag4lan mengawal isu teknikal itu turut diakui guru vokal Siti Nordiana sendiri iaitu Syafizawati Sharif atau lebih mesra dipanggil Cikgu Shafi.

Kata Shafi, kesal4han teknikal terutama ‘pitching’ yang dilakukan anak didiknya itu berpunca daripada kegag4lannya mengawal minda.

“Secara teknikal memang banyak kesal4han, sangat ketara. Ada banyak mas4lah pitch1ng. Pitch1ng adalah frekuensi yang harus bersatu dengan diri… ia ada kaitan dengan permainan fikiran.

NANA2

Cikgu Shafi akui Nana gag4l mengawal teknik nyanyian dengan baik ketika persembahan AJL.

“Sayangnya masalah sak1t tekak dan selsema telah mempengaruhi minda dia ketika di atas pentas,” katanya ketika ditemui mStar.

Pada AJL36 Ahad lalu, Siti Nordiana yang pertama kali beraksi secara solo di pentas berpr3stij itu menerusi lagu Angk4ra ciptaan Sharon Paul, Fedtri Yahya dan Nana Alias gag4l memberikan persembahan memukau.

Bekas juara Geg4r Vag4nza musim kedua itu kelihatan tidak selesa ketika menyampaikan lagu berkenaan.

Sayangnya masalah sak1t tekak dan sels3ma telah mempengaruhi minda dia ketika di atas pentas – Cikgu Shafi

Menjelaskan lanjut tentang mas4lah yang dihadapi anak didiknya, Shafi bagaimanapun berkata Siti Nordiana bukanlah seorang penyanyi yang sering berdepan mas4lah sumbang.

Namun kegag4lan mengawal tek4nan menyebabkan Siti Nordiana melakukan mas4lah berkenaan.

“Dia bukan penyanyi yang sikit-sikit svmbang… dia tak ada mas4lah tu. Tapi penyanyi kita lem4h kawal str3ss belakang pentas, lemah kawal anx1ety sebelum naik pentas.

“Kesian kan? Nak menang1s pun ada… saya rasa apa yang dia rasa.

mstar_nana_220309.00_01_40_13.Still002

Cikgu Shafi memberi penerangan tentang persembahan Siti Nordiana kepada wartawan mStar.

“Muka dia nampak tak best di atas pentas, mo0d d0wn. Dia nampak kec3wa kerana dia tahu dia salah,” katanya lagi.

Tambah Shafi, Siti Nordiana berdepan mas4lah kesihatan dipercayai akibat latihan menjelang malam kemvncak AJL36.

“Dia tak minum ais, dia memang jaga suara… jaga tidur dia. Tapi mas4lah sak1t tekak dan sels3ma itu berlarutan.

“Apabila saya buat kelas dengan dia pada Jumaat dan Sabtu, dia tak nak push sangat. Dia kata sak1t tekak.

“Sebagai guru saya cuba cari solvsi. Sehinggalah pada Sabtu keadaan dia agak bah4ya untuk menyanyi tambahan pula dengan mindset dia yang tak stabil.

NANANA4

Siti Nordiana ketika membuat persembahan di atas pentas malam Anugerah Juara Lagu ke 36.

“Sehingga ketika dia tengah makeup pun saya call sebab nak tengok muka dia. Saya tanya okey ke tidak, dia jawab dengan intonasi yang menurun,” katanya.

Dalam pada itu Shafi berharap mas4lah yang dihadapi Siti Nordiana itu dapat dijadikan pengajaran untuknya pada masa depan.

“Bagus terjadinya benda (mas4lah) ni, jadi pengalaman dan pengajaran supaya dia upgrade. Jika tidak, tak ada ruang pembentukan diri.

“Saya harap dia sedar dan move on. Sudah pasti dengan semangat nak move on, dia pasti boleh,” katanya.

Sumber:mStar

 

Harap Maaf